بره موم چیست؟
بره موم چیست؟

بره موم چیست؟

سوالی که برای خیلی از افراد پیش می آید، بره موم چیست؟ لایه داخلی کندوی عسل را ماده ای بنام بره موم تشکیل میدهد. ماده ای چسبناک و صمغی شکل که کار اصلی آن ضدعفونی کردن داخل کندو است؛ زنبورهای عسل ، بره موم را از ترکیب صمغ درختان با موم و بزاق دهانشان درست می کنند و در ورودی کندو قرار می دهند و هنگام ورود به کندو از روی آن  عبور می کنند تا دست و پاهایشان تمیز شود. همچنین به هنگام ترک خوردگی کندو از آن به عنوان چسب و درزگیر استفاده می کنند.

شکل ظاهری بره موم شبیه تکه های بی نظم و قهوه ای رنگ چسبناک است. بره موم، بوی نسبتا مطبوعی نیز دارد.

طریقه مصرف بره موم چگونه است؟

مصرف بره موم به شکل خام چندان رایج نیست و زمانی که در قالب خوراکی باشد، به سختی هضم شده و احتمال دارد عوارض و مشکلاتی به دنبال داشته باشد. چراکه الکل موجود در بره موم خام بسیار بالاست. بنابراین، روش های جدیدی برای فرآوری و آماده سازی بره موم ابداع شده که بتواند مصرف خوراکی نیز داشته باشد؛ و جدای از مشکلاتی که ممکن است برای دستگاه گوارش ایجاد نماید، خواص و تاثیرات مثبت خود را بر جا گذارد. از جمله این روشها می توان به استخراج عصاره بره موم اشاره نمود. البته برخی نیز طبق دستور پزشک مجاز به خوردن بره موم خام هستند.

بره موم در اشکال مختلفی وجود دارد:

  1. تکه های خام
  2. کپسول
  3. پودر عصاره
  4. عصاره
  5. قرص

بر روی بره موم خام  هیچ فرآیندی صورت نگرفته و کاملا به صورت خالص است. بره موم خام را میتوان هم قورت داد و هم  آن را جوید اما به دلیل خاصیت چسبندگی بالایی که دارد  امکان  چسبیده شدن به دندانها در آن بالا است.

خواص عسل کنار و بررسی کامل ۷ فواید آن

#ویرایش ( اضافه، حذف یا جا به جایی)

بره موم چیست؟

طریقه مصرف عصاره بره موم

    نصف قطره چکان را  با عصاره ۵۰ درصدی مخلوط کنید و  سپس  عصاره به دست آمده را با  فشار بالا به  انتهای دهان بریزید و بعد آن را قورت دهید. دلیل آن در این است که رزین موجود در بره موم، سبب ایجاد بافت چسبنده ای می گردد، که مخلوط آن با مواد دیگر کمی دشوار است .

    در صورتی که بره موم مخلوط شده با آب را مصرف میکنید، چسبندگی کمتری دارد. پس بهتر است که به صورت روزانه یک قطره چکان کامل مصرف شود.

    همچنین میتوانید عصاره ی آنرا را با مقداری آب گرم مخلوط کنید و در طول روز به طور استفاده نمایید. همچنین می توانید قرص بره موم را داخل دهان گذاشته و اجازه دهید به وسیله بزاق دهان آب شود.

آیا استفاده از بره موم محدودیت دارد؟

در صورتی که  پزشک برای شما بره موم  را تجویز کرده باشد، بهتر است که در رابطه با تداخل  آن با داروهایتان از پزشک خود سوال کنید.  مشاوره با پزشک در رابطه با روش مصرف و میزان  آن بسیار مهم است. البته لازم به ذکر است که بره موم به صورت جدی هیچ گونه تداخلی با سایر داروها ایجاد نکرده؛ اما به هر جهت ضروری است که در  صورت مصرف داروی خاصی، حتما پزشک خود را مطلع کنید.

بهتر است در دوران بارداری و شیر دهی بره موم مصرف نشود.

درصورت ابتلا به بیماری آسم، بهتر است بره موم مصرف نشود. برخی معتقدند که بره موم خواصی دارد که علایم آسم را تشدید می کند.

در صورت داشتن عمل جراحی، بهتر است تا دو هفته قبل از عمل جراحی، مصرف بره موم را قطع کنید؛ زیرا بره موم دارای خاصیت رقیق کننده خون است

بره موم چه ویژگی هایی دارد و چگونه برداشت می شود؟

بره موم توسط زنبورداران منتخب براشت می شود و لذا امنیت محیطی و سیستم بهداشتی کندو تامین می شود. بره موم یا به طریق کندن از شکافهای کلنی برداشت می‌شود که باید آن را در آب خیس کرد و یا در فرهای مخصوص مذاب کرد تا آلاینده هایش مانند چوب و اجزای بدن زنبور و … در آب شناور شود تا برموم ته نشین شود یا باید از راه تله برموم(ورقه های پلاستیکی شکاف دار) آن را جمع آوری نمود.

بره موم- فروشگاه آنلاین عسلتو

خواص درمانی بره موم

در واقع، بره موم دارای طیف گسترده ای از خواص دارویی و نیز یک مکمل غذایی بوده که معمولاً توسط افراد سالم و بیمار به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و درمان مصرف می‌شود. گرچه نوع منبع گیاه، تفاوتهای اقلیمی و گونه های مختلف زنبورعسل در کیفیت و خواص بره موم موثر است اما به طور کلی از جمله بیماری هایی که با مصرف بره موم در اشکال گوناگون آن درمان می‌شود می توان به؛

درمان عفونت های ویروسی مانند تبخال ها، سوختگی های پوستی و هرپس سیمپلکس و زخمهای آلت تناسلی به صورت پماد، سرماخوردگی و کرونا(Propolis and its potential against SARS-CoV-2 infection mechanisms and COVID-19 disease: Running title: Propolis against SARS-CoV-2 infection and COVID-19)
درمان انواع تومورها و غده های سرطانی با مهار رشد سلولهای سرطانی
درمان اختلالات گوارشی(معده و روده) مانند کولیت(زخم) معده و روده، سرطان های دستگاه گوارش و ژیادیازیس(نوعی عفونت روده ای که موجب اسهال و استفراغ می گردد)


جلوگیری از ایجاد حفره و پوسیدگی در لثه و دندان به شکل خمیردندان و دهانشویه و حتی ساخت دندان مصنوعی
مشکلات ریوی به شکل اسپری
کاهش فشارخون، محافظت از قلب و عروق، کاهش بافت چربی احشایی و لذا ضد چاقی
کاهش سطح قند و کلسترول خون، رقیق کننده خون و جلوگیری از تشکیل لخته خونی در عروق
کاهش روند پیری به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و محافظت عصبی در برابر آلزایمر
مرهمی عالی برای زخمها به دلیل خاصیت میکروب کشی و بازسازی بافت آسیب دیده
درمان گلو درد
درمان نارسایی های کلیوی و کبد
درمان بیماریهای استخوانی
درمان مسمومیت های غذایی
درمان جای آکنه به شکل کرم و… و در کل تقویت کننده سیستم ایمنی باشد.


جالب است بدانید بره موم بعلت خاصیت ضد باکتریایی شدیدش در کندو، «پنی‌سیلین زنبورعسل» نامیده می شود.
معمولاَ در عسل طبیعی خام مقدار کمی بره موم وجود دارد اما برای درمان هرگونه از اختلالات مذکور باید از محصولات بره موم استاندارد شده که پزشک تجویز می نماید استفاده کرد.

بره موم چیست؟

ترکیب بره موم با سایر محصولات زنبورعسل

پیشرفت دانش نشان داده مخلوط بره موم و عسل و سایر محصولات زنبورعسل هم بر سلامتی انسان بسیار تاثیر گذار است که اینگونه ترکیب ها باید تحت نظر پزشک و بصورت علمی و در دوزهای معین باشد. اینجا بطور خلاصه به چند نمونه اشاره می گردد؛

بره موم چیست؟


ترکیب بره موم، عسل، ژل رویال و روغن زیتون در بهبود التهابات دهان ناشی از شیمی درمانی
ترکیب موم، عسل و روغن زیتون در درمان سوختگی های ناشی از پوشک و شکاف مقعد
مخلوط موم، عسل و روغن زیتون در درمان کچلی و خارشها و قارچهای پوستی.

منابع

ویکی پدیاعسلتو