خواص عسل کنار عسلتو
خواص عسل کنار و بررسی کامل ۷ فواید آن

خواص عسل کنار بیش از آن است که در یک مقاله بررسی کنیم. اما ما برای شما ۷ مورد از مهمترین فواید عسل کنار، در رابطه با مشکلات گوارشی، پوستی، جنسی، سرما خوردگی و… را در ادامه بیان می کنیم.

همان‌طور که می‌دانید عسل کنار دارای خواص ضد میکروبی و ترمیم کنندگی است، اما این خواص به نوع عسل، موقعیت جغرافیایی و گل تغذیه شده زنبور بستگی دارد.

عسل کنار را می‌توان یکی از خوش‌طعم و خوش‌عطرترین عسل‌ها دانست. عسل کنار، در حقیقت یک عسل طبیعی تک گیاه است که خواص مفید فراوانی دارد.

اکنون این سؤال پیش می‌آید که عسل طبیعی تک گیاه چیست؟ زمانی که مقدار زیادی از پوشش طبیعی دشت یا مزرعه از یک گیاه تشکیل شده باشد و زنبورعسل بیشتر از شهد همان گل تغذیه کند، عسل حاصل را عسل تک گل، عسل تک گیاه یا عسل دارویی می‌نامند.

گیاه کنار عسلتو

گیاه کنار

کُنار، عناب، رملیک سرده‌ای از درختان و درختچه‌های تیغ‌دار از تیره عنابیان است. حدود ۴۰ گونه کنار وجود دارد که در مناطق گرمسیری و زیرگرمسیری پراکنده اند.

 میوه این درخت نیز کُنار نامیده می‌شود و خوردنی است.درخت کنار در عربی و گاه فارسی سدر نیز نامیده می‌شود و در ایران معمولاً برگ‌های کوبیده آن را «ختمی» می‌نامند. اما سدر خود درختی متفاوت و مدیترانه‌ای از تیره مخروطیان است که شباهت زیادی با کاج دارد.

کنار درختی است به ارتفاع نزدیک به ۱۰ متر با برگ‌های کوچک و قلبی شکل و کشیده با سه رگبرگ برجسته که گوشوارک آن به خار تبدیل شده‌است.

میوه درخت کنار تخم‌مرغی شکل و اندازه زیتون است که می‌توان آن را خورد. این میوه سرشار از ویتامین‌های E و B و همچنین مواد مغذی فراوانی مانند کلسیم، فسفر و آهن است.

 این میوه ترش و شیرین ویتامین C بسیار بالایی دارد به گونه‌ای که یک میوه کنار بیشتر از یک پرتقال ویتامین C دارد. بر خلاف گیاهان دیگر در اوایل پاییز و زمانی که هوا به تدریج سرد می‌شود گل می‌دهد. زنبورداران می‌توانند به مدت ۴۵ روز از گل این گیاه برای تهیه این عسل استفاده کنند.

 از آنجایی که در زمان گل دادن این گیاه، پوشش گیاهی منطقه ضعیف است و گل‌ها و گیاهان آماده ورود به پاییز می‌شوند، عسل‌های کنار از خلوص بسیار بالایی برخوردار هستند و شاید یکی از خالص‌ترین عسل‌های تک گیاه، عسل طبیعی کنار باشد.

 به برگ‌هایی ساییده شده این گیاه سدر می‌گویند. از زمان‌های قدیم از این برگ ساییده شده به عنوان ماده شوینده برای شستن موی سر استفاده میشده است.

 

طبع عسل کنار

عسل طبیعی کنار طبعی خنک و سرد با رطوبت کم دارد که در طب سنتی به افراد گرم مزاج خوردن این عسل توصیه شده است.

 همچنین خوردن این عسل را برای تقویت قوای جنسی مفید می‌دانند. خواص عسل کنار به قدری زیاد است که از قدیم رسم بوده آن را به عنوان هدیه و پیشکش به شاهان تقدیم می‌کرده‌اند.

عسل کنار را می‌توان در چای و یا سایر دمنوش‌ها به راحتی استفاده کرد. ترکیب آن با آب گرم و افزودن مقداری لیموترش تازه می‌تواند معجونی جادویی برای افزایش میزان سلامتی افراد بسازد.

 افرادی که طبع سردی دارند برای استفاده بهتر از این عسل می‌توانند از دمنوش عسل، لیموترش و زنجبیل استفاده کنند تا در کنار دریافت خواص بسیار زیاد این دمنوش، با مشکلاتی که به دلیل طبع سرد ایجاد می‌شود، مواجه نشوند.

خواص و فواید عسل کنار​ عسلتو

خواص و فواید عسل کنار

 

خواص عسل کنار

در ادامه با خواص و فواید عسل کنار آشنا می شوید.

درمان بیماری‌های پوستی

عسل کنار به دلیل جذب سریع آن توسط پوست به راحتی می‌تواند به بافت‌های پوششی پوست غذا رسانی کند و نقش مهم و مؤثری در تقویت پوست داشته باشد.

 همچنین گفته می‌شود که این عسل می‌تواند چین و چروک‌های پوست را کاهش دهد. افرادی که از خارش زیاد پوست خود رنج می‌برند و یا به اگزما مبتلا هستند می‌توانند از اثرات سودمند عسل کنار با مالیدن آن بر روی قسمت‌های درگیر استفاده کنند.

 این عسل در بهبود زخم‌های جدید و جای زخم‌های قدیمی نیز می‌تواند مؤثر باشد. بسیاری افراد از این عسل برای تهیه ماسک‌های پوستی خانگی استفاده می‌کنند تا پوستی شاداب، صاف و زیبا داشته باشند.

 

تقویت قوای جنسی

از دیگر خواص این عسل تقویت قوای جنسی است. این عسل به قدری در تقویت قوای جنسی تأثیر دارد که در برخی مناطق جنوبی و کشورهای عربی به آن عسل جنسی نیز گفته می‌شود. این عسل طبع سردی دارد و با خارج کردن گرما و انرژی بیش از حد از بدن قوای جسمی و جنسی را تقویت می‌کند.

 

آنتی‌بیوتیک

 تحقیقاتی که دانشمندان در خصوص خواص عسل کرده‌اند ثابت کرده است که عسل کنار می‌تواند در مبارزه با برخی بیماری‌ها مانند ملتهب شدن سینوس‌ها، نقش آنتی‌بیوتیک را بازی کند.

 کافی است کمی عسل طبیعی کنار را در محلول شستشوی بینی بریزید تا تأثیر آن بر روی سینوزیت و سینوس‌های خود را ببینید. همچنین باید توجه داشته باشید که عسل کنار بالاترین ضریب باکتری کشی در میان عسل‌های متفاوت را به خود اختصاص داده است.

 

کاهش کلسترول

مصرف میزان مناسبی از عسل طبیعی کنار می‌تواند نقش مؤثری در کاهش کلسترول و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باشد.

 نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که یکی از خواص عسل طبیعی کاهش کلسترول‌های بد و افزایش کلسترول‌های خوب در بدن است.

 دلیل این امر را وجود میزان مناسبی آنتی‌اکسیدان در عسل می‌دانند. کاهش کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب در خون از بسته شدن دیواره رگ‌ها جلوگیری می‌کند و با این کار می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهید.

 

بهبود سیستم گوارش

عسل کنار به تنهایی نقشی در بهبود سرماخوردگی ندارد اما با توجه به خاصیت اشتها آور عسل طبیعی کنار و همچنین وجود میزان زیادی ویتامین C در آن، می‌تواند روند بهبود سرماخوردگی را تسریع کند.

 خوردن غذای بیشتر در زمان بیماری یعنی رسیدن مواد مغذی و ویتامین‌های بیشتر به بدن و این امر در کنار دریافت ویتامین C موجود در این نوع عسل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند که باعث بهتر شدن فرد شود. دمنوش‌هایی مانند عسل، لیمو زنجبیل که در آن‌ها از عسل کنار استفاده می‌شود یکی از بهترین راه‌های تأمین مایعات بدن است.

 

ضدالتهاب

یکی دیگر از خواص عسل طبیعی کنار، خاصیت ضدالتهابی آن است. بسیاری از پزشکان طب سنتی از عسل کنار برای کاهش تب شدید، کمک به بدن برای محافظت از آسیب‌ها و کاهش درد استفاده می‌کنند.

 نتایج تحقیقات نشان دهنده این است که این عسل حاوی ترکیبات ضدالتهاب، مسکن و تب بر است. همچنین استفاده از این عسل می‌تواند باعث شود تا عضلات نرم شوند. این خاصیت در هنگام مواجه شدن با مسائلی مانند گرفتگی عضلات می‌تواند باعث شود تا گرفتگی زودتر رفع شود.

فواید عسل کنار برای سرماخوردگی عسلتو

بهبود سرماخوردگی

یکی دیگر از خواص عسل طبیعی کنار، تأثیر آن در بهبود و رفع ناراحتی‌های سیستم گوارش است. استفاده از این نوع عسل می‌تواند تأثیر بسیار مناسبی در افزایش مقاومت و توانایی دستگاه گوارش داشته باشد.

موارد دیگر

از دیگر خواص این عسل می‌توان کمک به درمان مشکلات کبدی، عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های ناشی از سو تغذیه اشاره کرد.

 همچنین استفاده از این عسل می‌تواند باعث تقویت موی سر، تسهیل عادت ماهیانه، بهبود سریع پس از زایمان، تقویت هوش و بهبود سطح سلامت عمومی بدن شود.

 

تشخیص اصالت و طبیعی بودن

مشاهدات فیزیکی میتوانند به ما کمک کنند که کنار طبیعی خوب را از عسل هایی با درجه کیفی پایین را تشخیص داد؛ لازم به ذکر است که تشخیص فیزیکی فقط میتواند به ما در حدود تشخیص درجه کیفی عسل کمک کند. برای تشخیص دقیق عسل، باید آن در آزمایشگاه آزمایش شود.

مواردی که میتوانند در تشخیص عسل کنار طبیعی از عسل کنار بی کیفیت به ما کمک کنند را در ادامه با آنها آشنا میشوید و می آموزید.

۱.رنگ

رنگ عسل کنار طبیعی سه حالت دارد: . موقع برداشت ۲. موقع انبارداری ۳. موقع تغییر دما

در موقع برداشت عسل کنار، رنگ آن همانند ارده است و پس از بسته بندی و ورود به انبار و توزیع در فروشگاه ها رنگ آن به سمت یاقوتی میرود که بسته به زمان انبار شدن متفاوت است؛ هرچه زمان ماندگاری عسل در انبار یا فروشگاه بیشتر شود عسل به سمت تیرگی میرود.

مورد دیگر که باعث تغییر رنگ در عسل کنار میشود تغییر دماست و جالب است که بدانید عسل کنار تنها عسلی است که به موقع حرارت گرفتن از رنگ یاقوتی به رنگ ارده ای ( شبیه به کف سفید) مایل میشود و زود تغییر رنگ میدهد.

۲.رس بستن (عامیانه: شکرک زدن)

همانطور که میداید عسل هایی که توسط زنبور عسل تولید می شوند، چه عسل طبیعی و چه عسل تغذیه (عسل تغذیه شده با شکر) رس یا به اصطلاح عامیانه شکرک میزنند.

میتوانید بیشتر در رابطه با شکرک و رس در ادامه بخوانید

یکی از مشخصات عسل کنار خالص (تک گیاه) مدت زمان رس بستن طولانی آن است که در بعضی موارد تا ۴سال به طول می انجامد.

بنابر این اگر عسل کنار خالص باشد نباید زیر ۲سال رسوب کند.

۳.عطر و بو

عسل کنار خالص دارای عطر و بوی بالایی بوده و در سایت عسلتو در درجه بندی عطر و بوی A تشخیص داده شده است.

میتوانید برای اطلاع بیشتر درباره عطر و بو و درجه بندی عسلتو در این مقاله بیشتر مطالعه کنید.

 

رنگ عسل کنار

عسل کنار در ابتدا رنگی روشن دارد که پس از خوابیدن کف آن به تدریج تیره می‌شود و پس از گذشت چند ماه به رنگ جگری یا عقیقی در خواهد آمد. 

 

کف کردن عسل کنار

عسل کنار کف می‌کند و در خصوص این کف اختلاف نظر‌های بسیاری وجود دارد. در برخی مناطق عسل را به صورت کف کرده مصرف می‌کنند و در برخی مناطق دیگر اعتقاد بر این است که عسلی که کف می‌کند مرغوب نیست.

 علت وجود این کف به خواص خود گیاه کنار باز می‌گردد و ارتباطی با کیفیت عسل ندارد. ساپونین موجود در عسل کنار عامل ایجاد این کف است. ساپونین همان چیزی است که در سفیده تخم مرغ نیز وجود دارد و دلیل کف کردن آن نیز می‌شود. باید بدانید که ساپونین ارزش غذایی و دارویی بالایی دارد.

 پس وجود این کف نه تنها نشان دهنده عدم کیفیت عسل نیست، بلکه دلیلی برای اثبات طبیعی بودن آن است.

 

روش نگهداری عسل کنار

بهترین شرایط نگهداری عسل طبیعی کنار در دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه و به دور از نور خورشید است. اگر بتوان عسل را در این شرایط نگهداری کرد، می‌توان از عدم تغییر کیفیت آن برای دو سال مطمئن بود.

عسل خام ممکن است پس از گذشت مدتی شکرک بزند. هر چند که استفاده از این روش را توصیه نمی‌کنیم اما می‌توانید برای از بین بردن شکرک‌های عسل، ظرف آن را در آب گرم قرار دهید و دمای آن را حداکثر تا ۶۰ درجه بالا ببرید. با استفاده از این روش می‌توان شکرک‌های عسل را رفع کرد.

 نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از این روش بسیار به آن توجه کنید این است که نباید عسل را بیش از ۶۰ درجه گرم کرد. این کار باعث می‌شود تا خواص عسل کاهش یابد و آنزیم‌های آن از بین برود.

 

منابع

شازدهزیماویکی پدیا