ژل رویال(Royal jelly) چیست؟

ژل رویال یا غذای ملکه زنبور عسل به نامهای دیگری مانند شاه انگبین، شهد شاهانه، ژل سلطنتی و اکسیر جوانی نیز شناخته می شود و توسط غدد هیپوفارین زنبورهای کارگر جوان کندو ترشح می شود و غلیظ بوده و رنگش سفید مایل به کرم است. در یک کندوی زنبورعسل، همه زنبورهای تازه متولد شده یا همان لاروها تا ۳ روز اول عمر خود از ژل رویال تغذیه می کنند ولی منحصراَ مکله می تواند همیشه از آن بعنوان غذای خود تغذیه نماید. مقوی و سلامت بودن ژل رویال بحدی است که موجب می شود ملکه بتواند تا ۳ الی ۵ سال نیز عمر کند درحالیکه عمر سایر زنبورهای عسل تا ۸۰ روز آن هم در فصل زمستان است. همچنین موجب تخم ریزی حدود ۲۰۰۰ تخم روزانه توسط ملکه می گردد.

مختصری درباره تولید ژل رویال

کندوی زنبوری که قرار است از آن ژل رویال تهیه شود باید بخوبی مراقبت و رسیدگی شود و از نظر منابع محیطی- تغذیه ای وضع مناسبی داشته باشد که سرپرستی و تهیه اینها برعهده زنبوردار است. زنبوردار حرفه ای برای تولید ژل رویال ممتاز و درجه یک، ابتدا از قابهای مناسبی که ملکه در آن تخم گذاری کرده است لاروها را با ابزار خاص و با ظرافت تمام برداشته و در سلولهای تیرک های مخصوصی جایگذاری نموده و به اصطلاح «پیوند» می زند. سپس این تیرک ها را توسط ابزارآلات ویژه ای در کندو قرار داده تا زنبورهای کارگر برروی لاروها ژل رویال ترشح کنند و پس از پر کردن هر سلول با موم بافی، درب سلول را ببندند. زنبوردار بعد از ۲ روز لاروها را از سلولها خارج کرده و اقدام به برداشت ژل رویال های تولید شده می نماید. این فرآیند بسیار پیچیده و حساس و هزینه بر بوده و دقت و نظم و اهمیت در کار روی کیفیت و کمیت ژل رویال تاثیرگذار است. به همین دلیل تاکید می شود ژل رویال از هرکسی و هرجایی خریداری نشود.

طبع ژل رویال

ژل رویال را می توان گرم ترین ماده غذایی روی کره زمین نامید! مصرف مداوم ژل رویال در درمان بیماریهای ناشی از سردی طبع و بیماریهای صعب العلاج بسیار موثر است و نباید برای پیشگیری و درمان از این ماده گرانبها و شگفت انگیز غافل ماند.

ژل رویال و سلامتی

ژل رویال در اصل یک مکمل غذایی و درمان گیاهی برای انسانها محسوب می شود و بدلیل پروتئین زیاد موجودش انرژی زایی خوبی دارد و در تندرستی و عافیت جسم و روح ثمربخش است. برخی فواید ژل رویال در زیر بیان می شود:

تمایل و انجام عمل جنسی و جسمی

بهبود بیماریهای مزمن و علاج ناپذیر مانند ام اس، پارکینسون، آلزایمر، رعشه، آرتریت روماتوئید و …

بهبود روند رشد سلولهای سرطانی بدلیل خاصیت آنتی اکسیدانی

کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی

درمان نازایی(بخصوص در مردان با افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها)

مبارزه با خستگی

تقویت سیستم ایمنی بدن

تنظیم قند خون با عملکردی شبیه انسولین

درمان کم خونی

درمان کم خوابی

تنظیم فشار خون

جلوگیری از سکته با عدم رسوب کلسترول در دیواره رگها

درمان عفونت های گوارشی

تقویت اشتها

ضد قارچ و ضد میکروب

افزایش ظرفیت یادگیری

ضد استرس

شادابی خلق و خو و کاهش افسردگی

بهبود علائم یائسگی

ضد پیری

بهبود جای زخم بدلیل خاصیت میکروب کشی

محصولات آرایشی بهداشتی (درمان ضایعات پوستی، ضد چین و چروک پوست، رفع جای جوش و آکنه،

امروزه با توجه به رشد بیماری سرطان در بین انسانها و عوارض و مرگ و میر ناشی از آن، تحقیقات زیادی با رویکرد اثر ژل رویال بر انواع سرطان صورت گرفته و می گیرد که بیانگر تاثیر مستقیم ژل رویال بر درمان سرطان بافت اپیتیال سر و گردن و سرطان پستان و تاثیر غیرمستقیم بر درمان سرطان دستگاه گوارش (به خصوص کولیت روده) و همچنین تاثیر ژل رویال بر روی کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی است که این امر ارمغان‌آور سلامتی از این گنج طبیعت برای جامعه است.

عناصر تشکیل دهنده ژل رویال

بسته به نژاد زنبورعسل، اقلیم و محیط تولید، این ماده دارای ویژگیهای کمی متفاوت است اما بطورکلی ژل رویال حاوی بیش از ۶۰درصد آب و سپس عمدتاُ پروتئین و قند است و چربی و ویتامین کمی دارد. اما یک بمب ویتامین های گروه B کمپلکس نیز محسوب می شود. درحالیکه ویتامین های آنتی اکسیدانی C، E، A، ویتامین با ارزش D، منیزیم، روی، آهن و مس، کلسیم و پتاسیم هم در آن یافت می شود. ژل رویالی که از اقالیم خشک تر جمع آوری می گردد مرغوب تر از ژل رویال مناطق مرطوب است.

اشکال مختلف ژل رویال

ژل رویال به چهار حالت ژل، پودر، قرص و ویال خوراکی موجود است اما حالت ژل آن همیشه بهتر و معتبرتر است زیرا هیچگونه تغییری در آن رخ نداده است.

ژل رویال اصل را از کجا تهیه کنیم؟

هماننگونه که گفته شد ژل رویال را بهتر است به حالت ژل و از زنبورداران حرفه ای یا فروشگاههای معتبر عسل فروشی تهیه کرد. زیرا متاسفانه تغییر و تقلب در فرآیند تولید و برداشت ژل رویال توسط برخی افراد سودجو انجام می شود و حال آنکه ژل رویال تقلبی می تواند آثار برخلاف ژل رویال طبیعی و اعلا داشته باشد. حتماَ باید دقت شود ژل رویال خریداری شده از بدو تولید در دمای زیر ۴ درجه سانتیگراد نگهداری شود. ژل رویال اصل و طبیعی رنگ کرمی روشن دارد و هرچه زردتر و تیره تر باشد قدیمی تر است.

روش نگهداری ژل رویال؟

ژل رویال را به دو روش می توان نگهداری و استفاده کرد؛ ۱- بصورت خالص و دست نخورده در فریزر

۲- بصورت مخلوط شده با عسل طبیعی

باتوجه به اینکه طعم این ماده شگفت انگیز کمی تند و تیز می باشد لذا افرادی که در مصرف آن با مشکل ذائقه ای مواجهند می توانند ژل رویال را با عسل طبیعی مخلوط کنند(البته میزان اختلاط این دو حد استانداردی دارد) و سپس مصرف کنند. مزیت این روش آن است که دیگر لازم به نگهداری در فریزر نیست زیرا عسل مانع فساد شده و زمان ماندگاری را بالا می برد. ژل رویال باید در ظرفهای تیره و بدون نوردهی بسته بندی شود. برای حمل و نقل ژل رویال در مسافتهای زیاد باید از یخچالهای یونولیتی حاوی یخ استفاده کرد.

روش مصرف ژل رویال

ژل رویال بهتر است صبحها بصورت ناشتا و یا شبها پس از مسواک بصورت زیرزبانی مصرف شود.